30 Nisan 2016 Cumartesi

ASSURE Modeli

  Yeni bilgilere ulaşılması ile birlikte, eğitim ve öğretim alanında kullanılan yöntemlerde de değişimler yaşanmıştır. Bir eğitim ve öğretim modeli olan “Assure Modeli”  düzenlenen öğretim programlarının daha etkili, daha verimli ve daha çekici olma endişesi taşıyan çalışmalar sırasında ortaya çıkmıştır. İngilizce bir kelime olan Assure, sözlük anlamı olan güven vermek, garanti etmek, sağlamlaştırmak gibi anlamlar taşımaktadır. Bu anlamlar, öğretim tasarım modeline  verilebilecek gerçekten anlamlı eylemler  olsa  da; Assure  modeli,  modeli  oluşturan altı  aşamanın  baş  harflerinin  birleştirilmesi ile isimlendirilmiştir.


  ASSURE modeli, öğretimin önceden sistematik olarak planlanması ve materyal seçiminde ve kullanımında verimi arttırmayı hedefleyen bir modeldir. Bu modelde 6 basamak vardır. İlk basamakta öğrenenler analiz edilir. Bu bağlamda öğrenenlerin genel özellikleri, ön yeterlikleri, öğrenme stilleri belirlenir. İkinci basamakta hedefler belirlenir. Bu basamakta beklentiler, performans durumları, kabul edilebilir performans dereceleri kestirilir. Üçüncü basamakta öğretim yöntem, medya ve materyalleri seçilir. Materyal seçiminde elde edilebilirlik, mevcut olanların gözden geçirilmesi, yenilerinin tasarlanması söz konusudur. Dördüncü basamakta medya ve materyaller kullanılır. Bu basamakta materyallerin ön izlemesi, bu doğrultuda materyal ve ortamın hazırlanması ve öğrenme deneyimlerinin sağlanması gerçekleşir. Beşinci basamakta öğrenenlerin aktif katılımı söz konusudur. Son basamakta ise öğretim öncesi, sırası, sonrasında; ayrıca öğrenen, medya ve yöntemler değerlendirilir




Bir örnek vermek gerekirse,

Öğrencilerin Analizi
Sınıfın Genel Özellikleri
Sınıfta 17 kız, 23 erkek olmak üzere sınıf mevcudu 40 kişidir. Sınıfın yaş ortalaması 11’dir. Öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeyleri orta düzeydedir. 
Giriş Yeterlilikleri
Öğrencilerin %55’inin (22 öğrenci) evinde bilgisayar varken %45’inin (18 öğrenci) evinde bilgisayar yoktur. Evinde bilgisayar olan öğrencilerin %50’ sinde (11 öğrenci) internet bağlantısı yokken, %50’ sinde (11 öğrenci) internet bağlantısı vardır. Öğrencilerden bilgisayarı olmayanların temel bilgisayar ve internet bilgileri konularında sıkıntı çektikleri görülmektedir. Bilgisayarı olan öğrencilerden interneti olsun ya da olmasın derste aktif oldukları görülmektedir.
Öğrenme Stilleri
Öğrenciler görerek ve yaparak daha kolay öğrenmektedirler. 40 kişilik sınıfta 1 ders saatiyle sınırlandırılmış eğitim-öğretim, gösterip yaptırmaya uygundur. Yaşları çok büyük olmadığı için somut ve görsel öğeler daha çok dikkat çekmekte ve güdülemektedir. Öğrencilerin dikkatini derse çekmek için dersin başında öğrencilere bilgisayarla ilgili görsel öğeler gösterilir. Tüm öğrencilerin duyabileceği ses tonunda konuşmak da olumlu sonuçlar ortaya çıkarır. Sınıftaki temizliğin, yerleşim düzeninin, gürültünün, ısının, ışığın  gibi öğelerin öğrencilerin konsantrasyonları açısından önemlidir. Bu yüzden sınıfta çok fazla gürültü olmamasına,sınıf ortamının temiz olmasına, ısı ve ışığın iyi ayarlanmış olmasına, yerleşim düzeninin öğrenme ortamını kolaylaştıracak şekilde düzenlemiş olmasına dikkat edilmelidir. Derste power point sunusu kullanılacağından, sınıf ortamındaki ışığın öğrencilerin sunuyu görmesine engel olmayacak şekilde projektör ile yansıtılması gerekmektedir. Böylece öğrencilerin dersten kopmaması, duvardan yansıtılanların dışında başka işlerle meşgul olmaması sağlanır. Öğrencilerden evlerinin adreslerini bir kağıda yazması ve bu kağıdı yanındaki arkadaşıyla paylaşması istenir. Adresler incelenir ve adresler arasındaki farklılıklar tartışılır. Bu adreslerin ne işe yaradığı soru-cevap yöntemi ile birlikte yorumlanır ve böylece öğrenciler derse motive edilir.

Hedeflerin Belirlenmesi

Hedef Topluluk
Topluluk, internet adreslerini sürekli kullanabilen ve sadece okulda kullanabilen, fakat bunların oluşumunu ve yapısını bilmeyen 5. sınıf öğrencileridir. 
Hedef Davranış
Konunun anlatımına başlanmadan önce öğrencilere daha önceden bildikleri bir konuda, dersin işleyişiyle bağdaştırılacak bir uygulama verilir. Örneğin içinde adreslerin sorulduğu ve cevaplarının da sorunun altında bulunduğu zarflar sınıfa dağıtılır. Bu örneğin uygulaması yapıldıktan sonra uygulama ile ilgili tartışmalar başlatılır. Sonra derse bir internet adreslerinin bölümlerinden bahsederek başlanır. Öğrencilerin adresleri oluşturan kısımların işlevlerini ayırt etmesi sağlanır. Adres uzantılarının kullanım amaçları listelenir. Öğrencilerin her site için tek ve özel bir IP adresi olduğunu fark etmeleri sağlanır. Bunlar bir uygulamayla pekiştirilir. Bu uygulamada en çok doğru cevabı bulanın tahtada da yapması istenir ve tebrik edilir. 
Hedef Koşulu
Okulda bilgisayarlar, internet bağlantısı, projektör ve perde kullanılmalıdır .
Hedef - Derecesi
Bu dersin sonunda öğrenciler internet adreslerinin uzantılarının nelere bağlı olduğunu bilir. İnternet adreslerinin oluşumunu, yapısını kavrayacak ve bir sonraki karmaşık yapıya geçiş için öğrenmeye hazır olur. 

Yöntem - Ortam - Materyal

Yöntem
Anlatım yöntemi konu ile ilgili bilgi vermede, konunun anlatımında kullanılacaktır.          Soru cevap yöntemi ve çeşitli uygulamalar öğrencileri değerlendirmede kullanılacaktır. Tartışma yöntemi öğrenci etkileşimini sağlamak için kullanılacaktır. 
Ortam
Bilgisayar laboratuarında farklı uzantılara sahip internet adresleriyle ilgili power point sunusu kullanılacağından ortamın yarı aydınlık, sıra düzeninin U şeklinde olacak çoklu bir ortamdır.
Materyal
MEB’in 5. sınıflar için öngörmüş olduğu ders kitabı kullanılır.
Bilgisayar da hazırlanan sunum kullanılır.
Sorular ve cevapların bulunduğu zarflar kullanılır.

Ortam ve Materyallerin Kullanılması

Materyallerin Hazırlanması
Materyaller dersten önce gözden geçirilir. Materyallerde son değişiklikler yapılır. 
Çevrenin Hazırlığı
Ders için uygun araç ve gereçler hazırlanır ve sınıf şartları bunları kullanmaya uygun hale getirilir. Öğrencilerin perdeyi görecekleri şekilde bir oturma düzeni sağlanır. Sınıf içi ısı, ışık ayarlamaları yapılır. Sınıfta çok fazla gürültü olmamasına dikkat edilir. Sınıf ortamının temiz olmasına dikkat edilir.
Öğrenci Hazırlığı
İlk on dakika öğrencilerle neler yapılacağı ve önceki öğrenmelerle bağlantı kurularak  neler öğretileceği hakkında bilgi paylaşımı yapılır.
Öğrenme Deneyimi sağlanması
Konu gerçek hayatla bağdaştırılıp anlatıldığı için konu ve konunun gerçek hayattaki uygulaması arasındaki ilişki soru cevap yöntemi ile incelenir. 
Öğrenci katılımı
Ders uygulamalı şekilde anlatılır. Bu uygulamalar üzerinden tartışmalar ve yorumlar yapılır.  Sınıftaki öğrencilerden 5’ inden ev telefon numarasını alan koduyla birlikte söylemesi istenir ve bu numaralar tahtaya yazılır. Bu numaraların farklılıkları ve benzerlikleri ile ilgili bir tartışma başlatılarak öğrenci etkileşimi sağlanır. Aynı şehirde olduğumuz için alan kodlarının 5 kişide de aynı olduğuna, aynı semtte olanların ise ilk 3 hanesinin aynı olduğuna dikkat çekilerek internet adreslerinin de telefon numaraları gibi bir sistemde çalıştığı ve telefon numarasındaki özel kısımlar gibi internet adreslerinin de özel bölümlerden oluştuğu belirtilir. 

Değerlendirme – Geri Bildirim

Değerlendirme
Öğrencileri değerlendirmek için dersin sonunda boşluk doldurma sorularıyla hazırlanmış bir uygulama yapılır. Öğrencilerin bu sorulara verdiği cevaplarla düzeyleri değerlendirilecek ve geri bildirim verilecektir. Öğrencilerle yapılan tartışmalarda öğrenci davranışları gözlemlenecektir. Bütün bu değerlendirmelerle kullanılan materyalin, yapılan uygulamaların yeterli olup olmadığına karar verilecektir.
Revizyon (Düzeltme)
Değerlendirme bittikten sonra internet adreslerinin nasıl kullanıldığı, URL ve IP’nin işlevi gözden geçirilir ve tekrar edilir. Ders sonunda süre kalırsa gönüllü öğrencilerden en çok kullandıkları birkaç adresi söylemeleri ve bunların uzantılarını açıklamaları istenir.


Kaynaklar

Örnek: http://ogretimtasarimiyyu.blogspot.com.tr/2011/04/assure-modeli.html
http://maddeyapisi.blogspot.com.tr/2013/05/assure-modeli.html
http://otmt2.blogspot.com.tr/2013/10/hafta-4-assure-modeli.html
ASSURE MODELİ İLE ÖĞRETİM TASARIMI VE ÖRNEK BİR UYGULAMA (Öğr. Grv. Ömer UYSAL, Yrd. Doç. Dr. Ayşen GÜRCAN)
http://ogta.net/lesson/modeller-ders-notlari

1 yorum: