12 Mart 2016 Cumartesi

Böte nedir, ne değildir?

  Bir anadolu meslek lisesinin bilgisayar bölümünden mezun olup da, o sıralar henüz farkına varmadığım, daha doğrusu tam olarak bilmediğim bir lisans eğitim bölümüydü BÖTE benim için. Bölümü kazandığımda bile hala tam olarak neyi kazandığımı bilmiyordum ve daha da kötüsü, bilmediğimin farkında da değildim. Gözünün ne renk olduğunu bilmemek kadar büyük bir şeydi belki. Kendi alanına ait bir bölümü kazanmak fakat tam olarak ne olduğunu anlayamamak.

  Çok geçmeden neyin ne olduğunu anladım tabiki fakat hala daha, çoğu BÖTE öğrencisinin de yaptığı bir hatayı yapmaktan vazgeçemiyorum. Birisi okuduğum bölümü sorduğunda anlamazlar diye BÖTE demek gelmiyor içimden. Açılımını söylemeye de üşeniyorum. Söylesem yine açıklamaya ihtiyaç duyacağını düşünüyorum. Bu sebepler doğrultusunda, birden "Bilgisayar Öğretmenliği" lafı çıkıyor ağzımdan. Sanki bölümün tek amacı buymuş gibi. Kendin biliyorsun durumu fakat karşıdaki bilmiyor işte. Böyle Böyle bir farkındalık, bilinç oluşturulamıyor bölüm ile ilgili. BÖTE deyince, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi deyince insanlar suratına öylece bakıyor diye biz anlatmaya üşenmemeliyiz. Biz bıkmadan insanlara cevap vermeliyiz ki insanların kafasında, en önemlisi bu bölümü seçecek olan öğrencilerin kafasında bölüme dair daha doğru, düzgün şeyler oluşabilsin.


  "BÖTE bölümü öğrencileri, sanılanın aksine sadece bir teknolojik cihazın (bilgisayar) öğretmeni olmak için bu bölümü okumazlar. Öyle olsaydı her cihaz için bir öğretmenlik bölümünün açılması gerekirdi. Mesela; Buzdolabı öğretmenliği :) Kulağa komik geliyor değil mi? Bu tür görüşler bölümün yeterince tanınmasını engellemekte ve gelişimine ket vurmaktadır. Bu nedenle bölümü okumakta olan ya da bu bölümünden mezun kişilerin alanın kapsamını iyi bilmesi, bölümün başkaları tarafından da fark edilmesini kendilerine misyon edinmesi gerekmektedir."

  "Yurtdışında daha çok gözlemlenen bir durum olsa da, yüksek öğretim kurumlarında, özellikle teknoloji destek ofislerinde öğretim teknoloğu olarak görev alan BÖTE mezunları; daha çok mesleki gelişim derslerinin verilmesi ve diğer akademisyenlerin çevrimiçi (online) araçlar geliştirme konusunda yardımcı olma görevini üstlenmektedirler. Ayrıca uzaktan eğitimin giderek arttığı günümüzde, uzaktan eğitim ortamlarının tasarlanması ve geliştirilmesi için istihdamları da gün geçtikçe artmaktadır (Morrison, Ross ve Kemp, 2004).

  Askeri sektörde kısa zamanda daha fazla kişiyi eğitme amacıyla ve özel sektörde ise her türlü eğitim alanında, e-learning çalışmalarında ve materyal geliştirilmesi gibi çalışma alanlarında görev alan BÖTE öğrencileri, iş dünyasında da teknik eğitimlerin, iletişim becerileri eğitimlerinin yanı sıra çalışan performansının nasıl ölçüleceği ve davranış problemlerinin çözümüne yönelik, yönetim ve denetim eğitimleri ile kendilerine iş sahası bulabilmektedir (Morrison, Ross ve Kemp, 2004)."

  Görüldüğü gibi, bir BÖTE öğrencisi sadece ilk ve orta dereceli devlet okullarında öğretmenlik yapmak zorunda değil. O yüzden ilk işi bu potansiyelinin farkına varmak olmalı ve çevresini bu konuda daha fazla bilinçlendirmeli.


-Yararlanılan makale:
Böte Nedir? Nasıl Tanımlanır? Okul Müzesiyle Başlayan Serüvenden İnsan Performans Teknolojilerine Uzanan Yolculuk (Hasan Çakır, Ayça Çebi, Seher Özcan)
-Karikatürler (Sırayla):
(1) www.penguen.com (Yiğit Özgür)
(2) 
http://www.hg2s.com/blog/2013/05/03/a-litmus-test-for-educational-technology/
(3) 
Yiğit Özgür

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder